Pembudayaan Ilmu Dalam Islam
Pendahuluan
Islam adalah satu satunya agama yang amat menitikberatkan
ilmu pengetahuan.Ini dijelaskan dalam ayat Al Quran yang pertama diturunkan
kepada junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W
Firman Allah yang bermaksud:-
“Bacalah wahai Muhammad dengan nama Tuhanmu yang telah
menciptakan.Telah menciptakan manusia dari segumpal darah.Bacalah dan tuhanmu
amat pemurah.Yang mengajar kepada manusia apa-apa yang tidak diketahuinya”
Hadis Nabi S.A.W bermaksud:-“Menuntut ilmu adalah kewajipan bagi setiap muslim”
Dalam ayat al-Quran Allah berfirman bahawa:-“Diangkat oleh Allah orang-orang yang beriman daripada kamu
dan orang-orang yang diberi ilmu dengan beberapa darjat [tingkat]”
1.surah Al-Alaq :1-5
2.surah al-Mujahadah :11
Konsep Ilmu dalam islam
Definasi dan tafsiran pembudayaan dan ilmu telah dikemukakan
olehramai para ilmuan atau sarjana sejak ribuan tahun dahulu.Jika dilihat
didalam Kamus Dewan, pembudayaan bermaksud proses atau cara membudayakan sesuatu seperti pemikiran atau ilmu manakala
Ilmu pula diklasifikasikan sebagai pengetahuan atau kepandaian yang merangkumi
semua bidang yakni duniawi mahupun ukhrawi.
Plato mentakrifkan ilmu sebagai “As kind of conversation of
soul from darkness to light”Definasi ini dapat diterjemahkan ilmu sebagai satu
pemindahan roh atau jiwa daripada kegelapan kepada kecerahan..
Menurut Gong Fu Xi, (Confucius) ilmu adalah “Apabila kamu
mengetahui sesuatu menyakinkan kamu sudah tahu dan apabila kamu tidak
mengetahui sesuatu menunjukkan kamu tidak tahu”.Pernyataan ini membawa maksud
bahawa ilmu itu merupakan suatu kebenaran dan keyakinan.
Imam al-Ghazali menakrifkan ilmu sebagai “suatu kepastian
secara demontratif :cahaya (nur) merupakan anak kunci kepada ilmu, dan untuk
sampai kepada ilmu yang pasti mestilah melalui pengalaman [dhauq]”
Kamus Mu’jam al Wasit menyebut ilmu ialah “Pencapaian
sesuatu hakikat atau disebut juga al-ilm al-yakin.Ilmu itu ibarat cahaya (nur)
yang dianugerahi Allah ke dalam hati sanubari sesiapa yang dikehendakiNya
1-Kamus Mu’Jam al Wasit-ilm Al’makrifat
2.Dari sudut bahasa perkataan ilmu adalah berasal dari
kalimah Arab iaitu
“alima” (telah mengetahui)
3.”Al-ilm” bererti pengetahuan
Klasifikasi ilmu
Islam melihat ilmu dari semua sudut atau bidang sama ada ia
untuk keperluan dunia atau pun akhirat.Begitulah juga islam memandang dari
sudut keperluan mempelajarinya, mempunya susunan atau kategorinya yang boleh
diklasifikasikan kepada dua bahagian:
Ilmu fardu Ain
Ilmu fardu ain adalah ilmu yang datangnya dari Allah S.W.T
yang menjadi penentu kepada ilmu-ilmu yang lain dari sudut kesahihannya.Ia
merupakan kewajipan bagi satiap muslim untuk mempelajari dan
mengamalkannya.Inilah ilmu yang dimaksudkan oleh Rasulullah S.A.W dalam hadis
yang bermaksud “Menuntut ilmu itu wajib keatas setiap muslim, samaada lelaki
mahupun perempuan”Hukumnya berdosa bagi setiap individu yang meninggalkan ilmu
tersebut.Diantara ilmu itu termasuklah ilmu yang mempunyai hubungan dengan
Rukun Iman dan Rukun Islam Imam Al-Ghazali menyebut bahawa ilmu Fardu Ain
tergolong di dalam 20 kumpulan yang dapat disimpulkan kepada 4 bahagian:
1.Ilmu Tauhid iaitu ilmu yang berkaitan dengan ilmu
ketuhanan atau disebut sebagai ilmu aqidah
2.ilmu Feqah iaitu ilmu yang berkaitan dengan hokum hakam
halal dan haram
3.Ilmu al Kitab dan Sunnah iaitu ilmu yang darinya merupakan
sumber hukum hakam islam
4.Ilmu Tasawwur iaitu ilmu yang membicarakan persoalan
kebersihan dan penyucian diri dari satu sudut hati, hal-hal berkaitan dengan
sifa-sifat terpuji dan sifat tercela
1.ilmu tasawwur (al-Ghazali, 1980:78-79)
Ilmu Fardu kifayah
Ilmu fardu kifayah merupakan ilmu yang diperlukan untuk
menyempurnakan keperluan hidup manusia samaada yang berbentuk keagamaan atau
yang bersifat keduniaan
Contohnya:-Bidang ilmu sains dan teknologi, perubatan astronomi,
kejuruteraan, pengurusan, pentadbiran, seni, bahasa, sejarah dan sebagainya
Ilmu fardu kifayah adalah bersifat kolektif kepada anggota
masyarakat, Jika sebahagian dari anggota masyarakat mengambil bahagian sudah
memadai.Bermakna sekiranya ada sebahagian yang mengerjakan maka terlepaslah
tanggungjawab yang lain.Akan tetapi sekiranya semua masyarakat islam melepaskan
tanggungjawab ini maka berdosalah semua orang.
Ilmu ini juga dapat membantu dalam menyempurnakan ilmu fardu
Ain
Namun begitu seseorang itu tidak digalakkan mempelajari ilmu
Fardu Kifayah sebelum dia mengetahui dan mempelajari ilmu Fardu Ain terlebih
dahulu, Ilmu fardu Aind perlu didahulukan jika tidak sudah pasti sumber wahyu
tidak terpelihara dan wujudnya kecenderungan manafikan ilmu wahyu sebagai yang
sah dan mutlak untuk menjadikan landasan dalam kehidupan.Akhirnya akal
diletakkan di tempat yang tinggi mengatasi ilmu wahyu
1.Barat hari ini hanya berpandukan kepada akal [Abdul.
Rahman 1995:-168]
Sejarah perkembangan institusi ilmu pengetahuan
Terdapat lebih kurang 800 rujukan mengenai ilmu dalam
Al-Quran.Ini menunjukkan betapa penting dan tingginya kedudukan ilmu
pengetahuan.Begitu juga terdapat banyak hadis yang berkaitan dengan ilmu
Institusi pendidikan kuttab
Institusi Kuttab ini wujud sejak sebelum kedatangan islam
bertujuan memberi pelajaran peringkat rendah kepada kanak-kanak.Sungguhpun
begitu jumlah bilangan orang Quraisy yang celik huruf amatlah sedikit.Selepas
kedatangan islam suasana turut berubah disebabkan factor islam sendiri yang
mendorong umatnya supaya membaca dan menulid.Bahkan kebolehan membaca dan
menulis menjadi kemestian bagi mereka yang hendak meriwayatkan hadis
Institusi Masjid-masjid
Institusi masjid memainkan peranan penting dalam proses
penyebaran ilmu.Semakin luas negeri-negeri islam yang ditakluki, maka semakin
bertambah masjid yang didirikan
Antara masjid yang mencatatkan peranan sebagai tempat ibadah
hanya tiga masjid jamik sahaja.Masjid merupakan tempat yang paling sesuai untuk
memberi dan menimba ilmu pengetahuan kerana di situlah tempat manusia berkumpul
1.Semasa kerajaan Bani Umayyah.dipimpin oleh Khalifah Abdul
Malik Bin Marwan beliau telah
menambahkan bilangan tempat-tempat khas untuk pengajian
kanak-kanak
2. Masjid jamik yang dijadikan tempat ibadah dan majlis
ilmu:-
Masjid jamik Al Mansur, Masjid Jamik Damansara dan Masjid
Jamik Amru
Kedai-kedai buku (kitab)
Sejak zaman jahilliah lagi tekah wujud kedai-kedai dan
pasar-pasar.Pasar-pasar terbahagi kepada dua iaitu pasar yang menjual keperluan
harian dan kedai kitab atau pasar kegiatan ilmiah.Pasar inilah yang memainkan
peranan mengadakan majlis-majlis ilmiah seperti pidato, deklamasi sajak, syair
dan muzakarah.Ianya diadakan pada musim-musim tertentu sahaja manakala
kedai-kedai buku berjalan sepanjang masa.
Perpustakaan
Perpustakaan boleh dibahagikan kepada tiga jenisiaitu
Perpustakaan Umum
Semi-Umum dan Peribadi.Perpustakkan umum biasanya didirikan
di sekolah dan madrasah bertujuan sebagai mutala’ah dan muroja’ah.Contohnya
Baitul Hikmah.Banyak buku-buku asing di dalam pelbagai bahasa dikumpulkan di
sini
Perpustakkan Semi Umum biasanya didirikan oleh
Khalifah-khalifah dan Raja-raja tertentu bertujuan untuk mendekatkan diri
mereka kepada ilmu pengetahuan.
Perpustakaan khusus (peribadi) pula biasanya didirikan oleh
golongan ulamak dan ahli sasterawan.ianya khusus untuk keperluan mereka
sendiri.Perpustakkan semacam ini amat banyak bilangannya
1.Baitul Hikmah telah didirikan oleh Khalifah Harun Al
Rasyid
Sumber ilmu dalam Islam
Islam meletakkan lima (5) sumber ilmu bagi menentukan
pengetahuan umatnya iaitu:-
4.1.1 Wahyu (al-Quran dan al-Sunnah)
4.1.2 Ilham
4.1.3 Institusi
4.1.4 Pancaindera (bau, rasa dan seumpamanya)
Ilmu Wahyu
Ilmu wahyu juga dinamakan ‘ilmu al-yakin’.Ia berada di
tempat-
tempat yang teratas jika dibandingkan dengan ilmu-ilmu
lain.Selepas
ilmu wahyu ialah ilmu ilham dan institusi.Kemudian ilmu
akliah dan akhirnya ilmu indera.untuk mendapatkan ilmu yang paling baik ialah
melalui indera kita sendiri.Bagi pengetahuan akliah, akallah alatnya.Manakala
pengetahuan emosi, haruslah melalui institusi dan
ilham.Sumber yang paling baik untuk mendapatkan ilmu ialah
melalui ilmu wahyu.Oleh keranan kebenarannya itu menjadi tujuan asasnya
tentunya kebenaran itu yang menjadi pengukurnya kepada
martabat sumber-sumber ilmu itu.
Walaupun islam menerima ilmu itu yang bersumberkan wahyu
sebagai sumber utama tetapi ia tidaklah terputus dengan akal fikiran.umpamanya
dalam membuktikan kewujudan llah dalam ilmu Tauhid perlu mengambil factor hal
sekelilling sebagai dalil, dfikirkan mengikut keupayaan manusia.Bukti wahyu
tersebut sebagai dalil Naqli (bersumberkan al-Quran atau Wahyu)
Tegasnya dalil wahyu tidak dapat dipisahkan dari akal.Tetapi
apabila bertembung antara keduanya, wahyu itulah yang perlu diutamakan.
Selagi ilmu akal dan ilmu indera tidak bercanggahan dengan
wahyu, selama itulah keduanya boleh diterimapakai dalam islam
Ilmu ilham dan institusi
Ilham dan institusi merupakan satu sumber ilmu bagi
manusia.Ia berlaku kepada sesiapa yang dikehendaki oleh Allah kepada hambaNya
yang bertakwa.namun begitu sumber ini mempunyai kaitan dengan deria
manusia.Ilham adalah idea yang diberikan oleh Allah kepada seseorang
untuk melakukan atau tidak sesuatu perkara terutama selepas
melakukan usaha –usaha berfikir.
Sedangkan institusi pula ilmu yang dikurniakan Allah kepada
seseorang untuk mengetahui sesuatu dengan cepat secara semulajad jadi yang
tidak memerlukan usaha berfikir dahulu dan biasa diperolehi oleh mereka yang
bertaqwa dan bertaqarrub
BUDAYA ILMU
Budaya ilmu bermaksud kewujudan satu keadaan atau suasana
yang menunjukkan setiap lapisan masyarakat baik secara langsung ataupun tidak
langsung dengan kegiatan-kegiatan keilmuan pada setiap kesempatan atau
peluang.Dalam hal ini segala tindakan manusia baik pada tahap individu
lebih-lebih lagi diperingkat msyarakat di putus dan dilaksanakan berdasarkan
ilmu pengetahuan.
Kepentingan budaya ilmu
Melahirkan insan yang seimbang
Insan yang baik dan seimbang itu ialah manusia yang dapat
menilai atau mengukur sesuatu perkara itu baik atau buruk mengikut ukuran
neraca Islam.Di samping bijaksana dan kecekapan dalam segala tindakan untuk
mencapai kemajuan atau tamadun bangsa dan negara.Jiwa seimbang bermaksud
seimbang dari segi kekuatan rohani, intelektual, emosi dan jasmani
Melahirkan masyarakat yang berilmu
Matlamat ke arah pembudayaan ilmu ialah yang melahirkan
masyarakat yang berilmu dan cintakan ilmu.Masyarakat yang inginkan kebenaran
dan meletakkan ilmu pada kedudukan yang tinggi.Masyarakat yang sentiasa
berlumba-lumba memiliki ilmu, memperkembangkan, memanfaatkan dan menghayati
ilmu untuk kepentingan seluruh manusia dan alam sejagat.Masyarakat ini bukan
sahaja mahukan ilmu-ilmu yang bersifat keagamaan untuk akhirat tetapi juga
mengambil keutamaan dalam ilmu-ilmu keduniaan seperti politik, ekonomi, social,
sains dan teknologi sebagainya.
Melahirkan masyarakat yang berketrampilan
Masyarakat yang berbudaya ilmu adalah masyarakat yang mempu
menangani segala permasaalahan dan segala tugas yang diamanahkan, kuat
bekerja.’istiqamah’ terutamanya dalam hal-hal yang memerlukan ilmu sebanyaknya.
Melahirkan masyarakat yang berakhlak/bermoral
Hasil atau kesan maysrakat berbudaya ilmu itu ialah mampu
membina negara dan bangsa yang bertamadun.
Pendidikan dan penghayatan ke atas ilmu akan melahirkan
kepakaran-kepakaran yang diperlukan untuk menuju sebuah negara maju dan
berwawasan.
.
Ciri-ciri masyarakat berbudaya ilmu
Ahmad Muhammad Said menyatakan dalam penjelasan “Budaya
Ilmu” menyatakan antara cirri-ciri masyarakat berbudaya ilmu itu ialah:
Mencari ilmu
Ciri budaya ilmu yang ertama adalah usaha-usaha mencari ilmu
dengan pelbagai kegiatan melalui aktiviti-aktiviti yang boleh menggalakkan
perkembangan budaya ilmu seperti membaca, meneliti, melihat dan yang pentingnya
ialah usaha-usahah berfikir.Selain dari kegiatan berwacana, berbincang,
berseminar, berdiskusi dan sebagainya
Mengembangkan ilmu
Ciri budaya ilmu yang kedua bersabit dengan usaha
mengembangkan ilmu.Maksudnya ilmu bukan semata-mata dihadkan kepada pengguna
sendiri malah untuk faedah yang luas dan menyeluruh.Manusia hendaklah
bersungguh-sungguh untuk mengkaji dan menerokai pelbagai bidang ilmu.Niat
mereka pula adalah untuk memanfaatkan manusia
seluruhnya.Mereka mencatat dan merakamkan segala pendapatan,
menulis dan berkarya, supaya ilmu itu dapat disebarkan dan dikongsi dengan
manusia lain dan diwariskan kepada generasi seterusnya.
Mengamalkan dan menggunakan Ilmu
Ciri ketiga ialah ilmu dijadikan sebagai anduan dalam setiap
kegiatan.
Mereka meletakkan ilmu di hadapan mengatasi emosi atau
perasaan dalam setiap keputusan dan amalan.Mereka menggunakan ilmu
sebaik-baiknya supaya dapat mendatangkan kemakmuran, kesejahteraan dan
kebahagiaan.Mereka mencipta pelbagai teknologi dan alat kemudahan yang boleh
memberi sumbangan serta memenuhi keperluan-keperluan dari segi fizikal, mental
dan rohani.Hal yang sedemikian kualiti hidup, dari segi kuantiti dan kualiti
akan meningkat.Begitulah juga kebahagiaan dan kesejahteraan hidup mereka.
Mewujudkan Perhubungan Yang Baik
Ciri yang keempat ialah menyentuh secara khusus perhubungan
di antara manusia dengan ilmu, penuntut dengan guru, masyarakat dengan ilmuan
dan ulama, Justeru itu ilmu disanjung kerana intipatinya ialah kebenaran, maka
orang-orang yang berilmu bdan pengembang ilmu dihormati dan dimuliakan.Maka di
sini lahirnya adap pelajar menghormati guru, orang alim, cendiakawan dan ulama.Perhubungan
yang baik dan adab ini penting untuk membolehkan ilmu tersebut mendatangkan
berkat kepada pemiliknya.
Menegakkan Kebenaran
Ciri yang kelima berkait rapat dengan komitmen manusia untuk
menegakkan dan memperjuangkan kebenaran dan menolak kebatilan serta
kepalsuan.Hal ini seharusnya menjadi panji-panji hidup dan nilai tara yang
mutlak dalam merumus dan membuat keputusan.Keputusan ini dibuat dengan teliti
melalui perbincangan dan musyawwarah.Keputusan dibuat hasil daripada
pertimbangan akal yang bersih dan jiwa yang murni.Keadaan ini mencerminkan
keihklasan, kejujuran dan keadilan yang akhirnya menghasilkan natijah yang baik
dan positif kepada diri
, keluarga, masyarakat dan negara.
Faktor-faktor Penggalak Kepada Budaya Ilmu
Melahirkan generasi Al-Quran
Al-Quran sebagai rujukan utama samaada aspek perundangan
mahupun ilmu pengetahuan.Melahirkan generasi al-Quran bermaksud membina
masyarakat yang mengkaji menyelidiki dan memahami segala isi kandungan
al-Quran.Ini adalah kerana di dalam al –Quran terkandung pelbagai bidang ilmu
pengetahuan.anataranya ialah astronomi, biologi, sains, perubatan dan
matematik.Sungguhpun al-Quran telah diturunkan lebih daripada 1400 tahun
yanglampau namun masih banyak lagi isi kandungan yang tidak dapat diterokai
oleh manusia sehingga sekarang.Ini jelas membuktikan bahawa sekiranya generasi
al-Quran dibina maka secara tidak langsung mewujudkan genarasi yang
memebudayakan ilmu kerana ilmu itu sendiri berteraskan al-Quran
Perubahan nilai dan pandangan hidup
Bagi mewujudkan ilmu yang bersepadu dalam masyarakat
perlulah kepada perubahan nilai dan pandangan hidup.Nilai dan pandangan hidup
yang dimaksudkan itu mestilah berasaskan kepada aqidah islamiyyah, sesuai
dengan kejadian manusia yang mempunyai unsure-unsur rohani dan jasmani serta
peranan manusia sebagai pemenang amanah atau khalifah danpentadbir
alam.pandangan dan nilai hidup yang perlu mengambil kira bahawa alam ini bukan
sahaja bersifat material tetapi juga bersifat non-material atau
metafizik.Sistem nilai ini yang mementingkan ilmu dalam
pembinaan individu dan masyarakat.
Peranan Pemimpin dan Pemerintah
Pemimpin atau pemerintah juga tidak terkecuali dalam
mewujudkan pembudayaan ilmu di kalangan masyarakat.Pelbagai insentif yang boleh
dijalankan oleh pihak pemerintah.Antaranya ialah dengan memperbanyakkan program
atau kegiatan-kegiatan yang berunsurkan ilmiah tidak semata-mata
hiburan.Contohnya mempromosikan secara besar-besaran kepadan seminar-seminar
dan sebagainya.Jika di tinjau, promosi program yang berasaskan ilmiah amatlah
kurang sekali jika dibandingkan promosi album.filem, konsert artis yang
diajalankan dengan hebatnya.Situasi begini haruslah diubah oleh pihak
pemerintah.Pemerintah juga boleh meningkatkan lagi kemudahan prasarana ilmu di
seluruh pelusuk daerah. Pemerintah mempunyai kuasa yang cukup di dalam
memastikan pembudayaan ilmu tidak diabaikan.Pelbagai langkah lagi yang boleh
dilaksanakan pemerintah seperti mengadakan kempen kesedaran dan kepentingan
ilmu dalam menjalani kehidupan harian.
Peranan dan Kedudukan golongan ilmuan dan pendidik.
Golongan ulama (ilmuan) dan pendidik memainkan peranan
penting dalam menyedarkan masyarakat yang jahil tentang budaya ilmu.Kesedaran
mereka tentang kesepaduan ilmu sangat penting supaya peranan mereka tidak
disekunderkan oleh golongan lain seperti ahli-ahli pendidik yang mengambil
kesempatan dari kelesuan ulamak dan pendidik.Kedudukan mereka sebagai pakar
rujuk dan pendidik yang mereka bawa berteraskan aqidah islamiyyah
hendaklah mendapat tempat sewajarnya dalam masyarakat.Tugas
mendidik bukan sahaja dibebankan kepada ahli-ahli agama seperti ustaz dan
ustazah, imam atau guru-guru agama tetapi juga haruslah dilakukan oleh semua
golongan.
Kesedaran dan Peranan ibu bapa
Proses pembudayaan ilmu bermula dari rumah dimana ibubapa
mempunyai peranan yang amat besar di dalam menghidupkan pembudayaan ilmu.
Sebagai ibubapa tindakkannya akan menjadi teladan kepada anak-anak. Oleh itu
ibu bapa mestilah menjadi role model kepada anak-anak dengan memperbanyakkan
bahan bacaan dan prasarana keilmuan yang mencukupi di dalam rumah.Contohnya
menyediakan satu bilik khas bagi tujuan rujukan dan sebagainya.Disamping itu
juga ibu bapa boleh memberi sokongan dan galakan yang berupa material ataupun
moral kepada anak-anak seperti membiayai penyertaannya di seminar atau
konvensyen
Sistem pendidikan Negara
Sistem pendidiakn negara haruslah dinilai dari masa ke
semasa.Dualisma dalam system pendidikan negara adalah warisan penjajah.Sistem
yang terlalu berorentasikan peperiksaan semata-mata adalah untuk mengeluarkan
pekerja yang produktif dari segi ekonomi sahaja perlu dikaji semula
Kemudahan pembelajaran yang Baik dan sempurna
Kemudahan dan kelengkapan yang baik dan sempurna serta
terkini sangatlah diperlukan dalam mewujudkan suasana atau keadaan yang selesa
dalam proses pembelajaran. Institusi-institusi pendidikan dari peringkat rumah
ke institusi pengajian tinggi hendaklah dilengkapi dengan kemudahan yang
tercanggih supaya murid-murid dan pelajar-pelajar tidak ketingggalan maklumat
dalam melahirkan budaya ilmu
Peranan media massa
pengedar maklumat dan sumber maklumat dan bukan terlalu
menekankan aspek hiburan sahaja.Media Media massa haruslah memainkan peranan
sebagai massa juga hendaklah Mengambil peranan pendidikan secara yang lebih
berkesan kerana pengaruhnya yang begitu kuat dalam masyarakat]
Faktor-faktor Penggalak Kepada Budaya Ilmu
Melahirkan generasi Al-Quran
Al-Quran sebagai rujukan utama samaada aspek perundangan
mahupun ilmu pengetahuan.Melahirkan generasi al-Quran bermaksud membina
masyarakat yang mengkaji menyelidiki dan memahami segala isi kandungan
al-Quran.Ini adalah kerana di dalam al –Quran terkandung pelbagai bidang ilmu
pengetahuan.anataranya ialah astronomi, biologi, sains, perubatan dan
matematik.Sungguhpun al-Quran telah diturunkan lebih daripada 1400 tahun
yanglampau namun masih banyak lagi isi kandungan yang tidak dapat diterokai
oleh manusia sehingga sekarang.Ini jelas membuktikan bahawa sekiranya generasi
al-Quran dibina maka secara tidak langsung mewujudkan genarasi yang
memebudayakan ilmu kerana ilmu itu sendiri berteraskan al-Quran
Perubahan nilai dan pandangan hidup
Bagi mewujudkan ilmu yang bersepadu dalam masyarakat
perlulah kepada perubahan nilai dan pandangan hidup.Nilai dan pandangan hidup
yang dimaksudkan itu mestilah berasaskan kepada aqidah islamiyyah, sesuai
dengan kejadian manusia yang mempunyai unsure-unsur rohani dan jasmani serta
peranan manusia sebagai pemenang amanah atau khalifah danpentadbir
alam.pandangan dan nilai hidup yang perlu mengambil kira bahawa alam ini bukan
sahaja bersifat material tetapi juga bersifat non-material atau
metafizik.Sistem nilai ini yang mementingkan ilmu dalam pembinaan individu dan
masyarakat.
Peranan Pemimpin dan Pemerintah
Pemimpin atau pemerintah juga tidak terkecuali dalam
mewujudkan pembudayaan ilmu di kalangan masyarakat.Pelbagai insentif yang boleh
dijalankan oleh pihak pemerintah.Antaranya ialah dengan memperbanyakkan program
atau kegiatan-kegiatan yang berunsurkan ilmiah tidak semata-mata
hiburan.Contohnya mempromosikan secara besar-besaran kepadan seminar-seminar
dan sebagainya.Jika di tinjau, promosi program yang berasaskan ilmiah amatlah
kurang sekali jika dibandingkan promosi album.filem, konsert artis yang
diajalankan dengan hebatnya.Situasi begini haruslah diubah oleh pihak
pemerintah.Pemerintah juga boleh meningkatkan lagi kemudahan prasarana ilmu di
seluruh pelusuk daerah. Pemerintah mempunyai kuasa yang cukup di dalam
memastikan pembudayaan ilmu tidak diabaikan.Pelbagai langkah lagi yang boleh
dilaksanakan pemerintah seperti mengadakan kempen kesedaran dan kepentingan
ilmu dalam menjalani kehidupan harian.
Peranan dan Kedudukan golongan ilmuan dan pendidik.
Golongan ulama (ilmuan) dan pendidik memainkan peranan
penting dalam menyedarkan masyarakat yang jahil tentang budaya ilmu.Kesedaran
mereka tentang kesepaduan ilmu sangat penting supaya peranan mereka tidak
disekunderkan oleh golongan lain seperti ahli-ahli pendidik yang mengambil
kesempatan dari
kelesuan ulamak dan pendidik.Kedudukan mereka sebagai pakar
rujuk dan pendidik yang mereka bawa berteraskan akidah islamiyyah
hendaklah mendapat tempat sewajarnya dalam masyarakat.Tugas
mendidik bukan sahaja dibebankan kepada ahli-ahli agama seperti ustaz dan
ustazah, imam atau guru-guru agama tetapi juga haruslah dilakukan oleh semua
golongan.
Kesedaran dan Peranan ibu bapa
Proses pembudayaan ilmu bermula dari rumah dimana ibubapa
mempunyai peranan yang amat besar di dalam menghidupkan pembudayaan ilmu.Sebagai
ibubapa tindakkannya akan menjadi teladan kepada anak-anak. Oleh itu ibu bapa
mestilah menjadi role model kepada anak-anak dengan memperbanyakkan bahan
bacaan dan prasarana keilmuan yang mencukupi di dalam rumah.Contohnya
menyediakan satu bilik khas bagi tujuan rujukan dan sebagainya.Disamping itu
juga ibu bapa boleh memberi sokongan dan galakan yang berupa material ataupun
moral kepada anak-anak seperti membiayai penyertaannya di seminar atau
konvensyen
Sistem pendidikan Negara
Sistem pendidiakn negara haruslah dinilai dari masa ke
semasa.Dualisma dalam system pendidikan negara adalah warisan penjajah.Sistem
yang terlalu berorentasikan peperiksaan semata-mata adalah untuk mengeluarkan
pekerja yang produktif dari segi ekonomi sahaja perlu dikaji semula
Kemudahan pembelajaran yang Baik dan sempurna
Kemudahan dan kelengkapan yang baik dan sempurna serta
terkini sangatlah diperlukan dalam mewujudkan suasana atau keadaan yang selesa
dalam proses pembelajaran. Institusi-institusi pendidikan dari peringkat rumah
ke
institusi pengajian tinggi hendaklah dilengkapi dengan
kemudahan yang tercanggih supaya murid-murid dan pelajar-pelajar tidak
ketingggalan maklumat dalam melahirkan budaya ilmu
Peranan media massa
pengedar maklumat dan sumber maklumat dan bukan terlalu
menekankan aspek hiburan sahaja.Media Media massa haruslah memainkan peranan
sebagai massa juga hendaklah Mengambil peranan pendidikan secara yang lebih
berkesan kerana pengaruhnya yang begitu kuat dalam masyarakat]
KESIMPULAN
Matlamat ke arah Pembudayaan ilmu ialah untuk melahirkan
masyarakat yang cintakan ilmu dan kebenaran serta meletakkan ilmu di tempat
tertinggi dalam system nilai hidup mereka. Masyarakat jenis ini sentiasa
berlumba-lumba untuk memiliki, memperkembangkan, memanfaatkan dan menghayati
ilmu untuk kepentingan kehidupan seluruh manusia dan alam sejagat.
Antara ciri-ciri masyarakat madani ialah masyarakat berilmu
dan bertamadun berlandaskan kepada tamadun ilmu.Untuk tujuan itu, kita haruslah
memulakan dengan membaca majalah separuh akademik.Kita perlu membaca bahan yang
dapat dikatogerikan sebagai ilmu sebaliknya kurangkan dan elakkan daripada
membaca bahan bacaaan yang hanya memenuhi “budaya perasaan” kerana bahan
seperti ini hanya akan meransangakan nafsu, merosakkan jiwa serta melemahkan
akal kita. Membaca bahan bacaaan yang boleh menyegarkan minda serta jiwa akan
mencetuskan kesedaran
dalaman, dhamir yang hidup dan keinsafan
Sesungguhnya dalam membina jatidiri muslim, ilmu sangat
diperlukan sebagai satu nilai yang tidak dapat dipisahkan dari individu mahupun
masyaraka.Al-Quran dan hadis banyak menjelaskan tentang kepentingan ilmu agar
umat islam menjadi kuat melalui individu, keluarga dan seterusnya
masyarakat.Bagi melahirkan masyarakat berilmu, mereka perlu dijelaskan tentang
konsep ilmu dalam islam agar mereka tahu dari sudut makna dan kedudukan
ilmu-ilmu dalam islam.Tanpa mengetahui konsep ilmu ini mereka akan tersalah tafsir
dan mudah dipesaongkan oleh
pihak-pihak lain terutamanya musuh-musuh islam dan pihak
barat yang akhirnya meletakkan akal lebih tinggi dari ilmu wahyu.
Wujudnya “Budaya Ilmu” dalam kehidupan kini bagi masyarakat
dan individu Melayu Muslim kini sangat diperlukan bagi memastikan kesinambungan
dan kekuatan bangsa Melayu agar mereka terus dihormati dan digeruni oleh pihak
lain atau bangsa-bangsa lain.
Kita perlu berhijrah untuk melakukan anjakan daripada satu
tabiat yang belum jelas posotif kepada tabiat posotif dengan mengutamakan
pendidikan.Bayangkan kalau kita boleh melahirkan masyarakat Malaysia seperti
masyarakat yang pernah membina tamadun besar dunia seperti masyarakat yunani
yang dahulunya tersohor kerana mengutamakan pendidikan. (paediea)
W.Wasiullah Khan, canselor east-West Univercity pernah
mengungkapkan bahawa bukan keperihalan jatuh bangun bangsa berkaitan rapat
dengan ilmu pengetahuan.Bangsa yang
bersungguh-sungguh menguasai ilmu, mengembangkan dan
memanfaatkan ilmu dengan hebat akan menjadi pemimpin dunia.Sebaliknya negara
yang tidak mengambil cirri-ciri di atas akan mengemis kepada orang lain untuk
hidup.
Ini adalah reality kehidupan..reality dahulu, reality
sekarang dan reality masa depan.Ia adalan sunnah Allah justeru untuk menjadi
pemimpin dunia, kita perlulah dengan sedar menggunakan ilmu, mengembangkan,
mengkaji dan memanfaatkan ilmu
Penjelasan budaya ilmu perlu difahami sebagai satu keperluan
dalam membina jatidiri Melayu Muslim.Ciri-ciri masyarakat berbudaya ilmu,
factor-faktor penggalak dan penghalang kepada budaya ilmu itu serta cabarannya
perlu difahami agar usaha-usaha mengatasi halangan dan cabaran dapat dilakukan
dengan lebih berkesan.
Dalam mewujudkan suasana budaya ilmu peranan perlu dilakukan
oleh semua pihak yang tidak hanya dibebankan kepada golongan pendidik
semata-mata.lebih penting juga pihak berkuasa terutamanya pemimpin sebagai
pembuat dasar hendaklah sensitive dengan keadaan persekitaran agar budaya ilmu
ini dapat diwujudkan dalam melahirkan “masyarakat Yang cemerlang”
yang boleh menjadikan negara kita sebuah “Negara yang
gemilang” terutamanya dalam mencapai harapan dan hasrat negara ke arah wawasan
2020.
Ustaz Abd Aziz bin Harjin
Pensyarah Tamadun Islam
Universiti Teknologi MARA Perlis
02600 Arau
Perlis
MALAYSIA
H: 013-4006206
P: 04-9882701
E: abdazizharjin@perlis.uitm.edu.my
W: http://abdazizharjin.blogspot.com